Mæ

lørdag 5. oktober 2013

Brodering

Heisann.
Da va oppholdet på Meråker ferdig for denne gang, skal tilbake på mars neste år hvis alt går som planlagt, håper bare jeg treffer igjen noen av den hærlige gjengen jeg hadde gleden av å bli kjent med :-) og at fysioterapauter, sykepleiere, vaskedamene, ergoterapauter, aktivitørdamene ( Amela og Rita ) osv osv fremdeles jobber der.
Gjorde den tabben å sammenligne Kurbadet med Rehaben  de første dagene, men fant fort ut at det er to helt forskjellige institusjoner, hver for seg i ypperste klasse ;-)
  Men som overskriften sier; Brodering.
Har fått mange spørsmål om hva jeg broderer , hvordan og på hva.
 Så kort sakt; broderer med maskin, bilder / logo / navn etc, på nesten hva som helst så lenge jeg får spent det fast i maskina.
Jeg starta med ei lita broderingsmaskin fra Janome ( MC9700 ) den sydde veldig fint, men har sine begrensninger når det gjelder str og stoff , den har dessuten bare ei synål så det gikk litt sakte. Kjøpte maskina hos Fagervold Hobby+ ett program der jeg kan stingsette egne motiv
( den fungerer også helt utmerket som vanlig symaskin )
Her er ett par bilder jeg sydde med den:

Begge bildene er brodert på den største ramma ( ca 14 x 20 cm ) disse ble sydd inn i veggtepper som jeg laget da jeg hadde "patchwork " på hjernen :-)
For de som ikke klarer å se hvilke motiv det er , så er det Klokketårnet og kirka på Røros øverst, og Stoksund Kirke nederst. Artig å se resultatet etter litt for mange timer forran PC´n med stingsetting.

Men jeg hadde lyst til å sy større motiv,  å sy på andre stoffer enn bomull, så jeg brukte sparepengene mine på ei halvindustrimaskin ( SWF MA6 ) den hadde hele 6 nåler og sydde med dobbel hastighet av hva den gamle gjorde; på nesten hva det skulle være. Rammene var også mye større , nesten det dobbelte :-) Maskina sydde som en drøm, med fin finish, trådkutt, og uten driftstopp :-), helt til jeg skulle brodere på noen capser :-(
Nålene knakk litt for ofte, tråden røk av og til og jeg måtte justere ned farten til under 600 stm for at det skulle berge. Dette ble frustrerende, var ikke like morsomt lenger, og jeg Hater å plages over slike ting.  Heldigvis ringte min far en dag å lurte på om jeg ikke ville bytte ut maskina med noe som dugde ;-) hoppa nesten i taket da han ville dekke mellomlegget for meg ;-)
Så no står det ei alt for stor maskin på syrommet, ( Amaya STX ) som surrer og går bare jeg mater den med data og tekstiler ;-) caps går som en drøm.
Ingen begrensninger der, 1500 sting i minuttet , 16 nåler og rammer på 50x50 cm og ned til 12 cm i diameter.
Her er noe av det jeg har sydd i det siste:




Det vil si, jeg har bare laget motivene og matet det inn, så har maskina gjort resten :-)


2 kommentarer:

  1. Kult!! Likte spesielt godt musekluten og snabelkluten!

    SvarSlett
  2. Stilig!! Godt å høre at oppholdet ble vellykket!! Gleder meg til nye kreativiteter fra din side :) Snabelklut...;)
    Ha en toppers dag!

    SvarSlett