Mæ

lørdag 14. desember 2013

Falkberget votter og annet krimskrams

Heisann :-)
Vært mye opptatt med Julemesse og brodering i det siste så det har blitt liten tid til å sette seg ned med bloggen. 
Fikk ett arti oppdrag her for litt siden, var ei søt lita dame fra Røros som lurte på om jeg kunne strikke votter til henne, av en oppskrift inspirert av Johan Falkberget :-) kunne jo ikke si nei til det, votter er votter og er jo ikke vanskelig å strikke :-)
Pakken med garn og oppskrift kom i posten, og hjertet sank litt ned i brystet da jeg så at det var " Gammel serie " fra Rauma de skulle strikkes med. For dere som ikke kjenner til det så er det ett tynt og stivt garn, som er litt vanskelig å strikke jevnt med på 4 pinner ( ihvertfall for en nybegynner som meg ). Strikka ferdig en vott, men ble så missfornøyd med resultatet, det ble for ujevnt strikka så det var bare å rekke opp :-(  Tok meg bedre tid på neste forsøk og det ble jo nesten bra, så jeg satsa på at de jevna seg ut i vask eler damping.
 Ellers er det julegaveproduksjon som står på agendaen for tia.
Har en så snill stemor, venner, naboer og bekjente som holder meg sysselsatt med mange broderingsoppdrag til jul , kan vel ikke legge ut bilder av det jeg lager , i tilfelle det er noen lesere som får avslørt julegaven sin i år.
Men det blir ihvertfall mange som får forklær, puter, håndklær, jakker eller skjorter i gave, med ett motiv og navn påbrodert, eller noe som dette på ett forkle :
 Putene kan f.eks se slik ut :
Har også fått en ny hobby, denne gang ilag med min kjære datter :-)
KUMIHIMO :-)  er vel ikke noe billig hobby akkurat, men det ser mye vanskeligere ut enn det egentlig er og jeg syns resultatet blir mer enn godt nok til at det kan bli en flott gave til den som har alt :
Det er rett å slett fletting av sateng, polyester,lær eller annen egnet tråd som en limer endestykker på og dekorerer med det en syns passer, alt fra glassperlr og charms til krystall og edelt metall.

Har forresten 3 stk jentebunader og en guttebunad hengende , en i hver farge, fikk ikke solgt de på messa, så hvis noen vil overraske barn/ barnebarn til jul med barnebunad i str 2 år så har jeg på lager ;-)
Hmmm ser litt uproposjonal ut den her, men det er pga at stakken er hengt langt  opp under vesten :-)

Ønsker dere alle en RIKTIG GOD JUL :-)












1 kommentar:

  1. Ser man det, der kom det et blogginnlegg :) Vottene er supre!!! Brukes med stolthet :) Synes smykkene var fine, noe slikt har jeg aldri prøvd. Jeg har også laget noen puter på bestilling, men de er av den enklere sorten; ferdigkjøpt putetrekk, ingen tekst, bare bilde, dine er hakket proffere gitt! Tenker bunadene dine forsvinner rimelig fort når det nærmer seg vår....konfirmasjonstid og 17.mai. Du kan også prøve finn.no og epla. Ønsker deg fine dager frem til julen ringes inn. Rørosklem :)

    SvarSlett